Zasáhly vysoké úrokové sazby realitní trh v Brně stejně bouřlivě jako ve zbytku České republiky?

Zasáhly vysoké úrokové sazby realitní trh v Brně stejně bouřlivě jako ve zbytku České republiky?Výše hypotečních úroků prodražují nemovitosti až o stovky tisíc. A na to už některé české domácnosti nemají. Jak se letošní turbulentní situace na finančních trzích promítá do obchodu s realitami v jihomoravské metropoli?

Přečtěte si rozhovor s paní Jaroslavou Wiszovou, členkou rady Asociace realitních kanceláří a majitelkou realitní kanceláře PATREAL, která působí na trhu již od roku 1994.

 

Jak vypadá současná situace na realitním trhu v Brně?

Co se týče Brna, neočekávám snížení cen nemovitostí. Poptávka je sice aktuálně výrazně nižší, ceny rostou pomaleji, případně mohou dočasně stagnovat, ale k velkému snížení pravděpodobně nedojde. Avšak před developerskými ani realitními kancelářemi již nestojí zástupy zájemců o nabízenou nemovitost. Zvláště nové, dražší projekty se prodávají podstatně méně. Ubývá také zájem o starší nemovitosti, protože hypotéky jsou podstatně dražší, než tomu bylo v minulém roce. A ne každému banka hypotéku vzhledem ke zpřísněným podmínkám poskytne.

Nicméně jsem přesvědčena, že každá nemovitost si svého klienta najde. I když ceny nemovitostí zůstávají na stejné úrovni jako v loňském roce, ve vztahu k inflaci, resp. hodnotě peněz, jsou vlastně levnější. A navíc, lidé, kteří nebudou kupovat byt či dům, musí také někde bydlet. Už nyní je zvýšený zájem o nájemní byty, mimo jiné i díky velké poptávce ukrajinských občanů.

 

Jak zasáhly vysoké úrokové sazby hypoték trh v Jihomoravském kraji?

Úrokové sazby se zvyšují již od počátku roku. Průměrná nabídková sazba se v červnu přiblížila hranici 6 % p. a. A s růstem sazeb rostou i měsíční splátky úvěrů. Měsíční splátka hypotečního úvěru na 3,5 milionu korun sjednaného do 80 % odhadní ceny nemovitosti při fixaci na tři roky, splatnosti 25 let a průměrné nabídkové sazbě 5,71 % p. a., činí v červnu 21 926 korun. Navíc, podle analytiků ČNB bude inflační růst pokračovat. Odhady hovoří o tom, že inflace by mohla vrcholit v létě kolem úrovně 17 %, s rizikem směrem nahoru. V průměru za celý letošní rok by pak mohla dosáhnout přibližně 15 %. To znamená pokles reálných příjmů minimálně v letošním roce.

Od 1. dubna jsou zpřísněny podmínky pro získání hypotéky s tím, že žadatel musí doložit 20 % ceny nemovitosti ze svých zdrojů. A to již není malá částka. Protože klient potřebuje byt nejen koupit, ale také obývat, což znamená další náklady. Zejména pro mladší rodiny s nižšími příjmy bude velmi obtížné hypotéku získat, ale především splácet.

Na druhou stranu pro investory, kteří mají volné finanční prostředky, se naskýtá vhodná příležitost koupit investiční byt a ten nadále pronajímat. Ceny pronájmů jsou totiž vzhledem ke stoupajícímu zájmu na vzestupu.

 

Mohou ceny nemovitostí citelně zlevnit?

I když Česká národní banka upozorňuje již několik let, že ceny nemovitostí v Česku jsou předražené až o 40 %, velký pokles, jak již jsem řekla, nepředpokládám. Ale na rozdíl od loňského roku to na trhu nebude probíhat tak, že bude mít prodejce na svou nemovitost deset zájemců, kteří se budou v aukci předbíhat s tím, kolik jsou ochotni zaplatit. Tento trend v letošním roce s velkou pravděpodobností skončí. Ti majitelé, kteří budou chtít nemovitost skutečně prodat, budou muset na kupujícího klienta počkat pravděpodobně delší dobu a být případně připraveni k mírné korekci kupní ceny směrem dolů.
 

Mění se s ohledem na aktuální dění na trhu s nemovitostmi i samotná práce realitního makléře?

Pro profesionály s letitou praxí není současná situaci žádnou novinkou. Já sama i tým mých kolegů v PATREALU jsme za víc než 25 let působnosti v realitách podobné podmínky zažili vícekrát.  Se svěřenými zakázkami k prodeji je potřeba pracovat důkladněji a věnovat jim profesionální péči.

Pro prodávajícího je proto důležitý výběr realitní kanceláře. Je třeba vybrat takovou, která má dlouholeté zkušenosti s výkyvy trhu, dokáže dobře stanovit aktuální tržní cenu, má rozsáhlou databázi prověřených zájemců, a také kvalitní marketing. Pro nás to prostě znamená být stále aktivní, vymýšlet nové způsoby prezentace, využívat moderní marketingové nástroje, efektivně oslovovat cílovou skupinu zájemců, a především rychle reagovat na měnící se situaci na trhu. To vše zvládáme a jsme připraveni našim klientům profesionálně zrealizovat prodej nemovitosti za maximální možnou cenu.