Předsmluvní odpovědnost dává možnost získat zpět už utracené náklady

Předsmluvní odpovědnost dává možnost získat zpět už utracené nákladyProces výběru a koupě domu nebo bytu může být mnohdy komplikovaný. Klienti si často na zaplacení kupní ceny musí půjčit u banky hypotéku. K jejímu vyřízení je potřeba předložit několik dokumentů včetně vytvořeného znaleckého posudku na odhadovanou kupní cenu nemovitosti. Zpracování znaleckého posudku je pro úspěšné získání hypotéky nutností, nikdo proto neváhá se zaplacením ceny tohoto posudku, která se pohybuje v řádu několika tisíců. Problém může nastat až v případě, že z předpokládané koupě sejde, což zažil pan Kopečný. „Realitní kancelář mi rezervační poplatek samozřejmě vrátila, ale rád bych věděl, zda mám nějaké možnosti, jak dostat cenu za odhad nemovitosti, který jsem zařídil úplně zbytečně, zpět,ˮ řekl Kopečný, který do neuskutečněného prodeje investoval téměř pět tisíc.

Nový občanský zákoník zná předsmluvní odpovědnost při uzavírání kupní smlouvy

Okolnosti každého případu se posuzují jednotlivě, ale obecně lze říci, že odpovědnost prodávajícího za vzniklé náklady vzniká, pokud jednání mezi prodejcem a kupujícím dospějí do takového bodu, že je velmi pravděpodobné, že k uzavření smlouvy dojde. Při zajišťování konkrétní hypotéky na konkrétní nemovitost se uzavření kupní smlouvy už považuje za téměř jistou. Prodávající by měl nahradit vzniklou škodu a vynaložené náklady kupujícímu, jestliže celá transakce ztroskotá právě kvůli prodávajícímu. Tato odpovědnost je limitována poctivostí a existencí spravedlivého důvodu pro zrušení celé transakce. Mezi spravedlivý důvod se obvykle nepočítá změna situace na trhu nebo výhodnější konkurenční nabídka. Prodávající nahradí kupujícímu zbytečně vynaložené náklady, do kterých typicky spadá vyhotovení odhadu kupní ceny pro účely získání hypotéky. Nejvhodnější je se takovéto situaci předem vyhnout. "Dříve než vynaložíte určité výdaje, měli byste si ověřit  zda má realitní kancelář podepsanou smlouvu s prodávajícím o zprostředkování prodeje, ve které obvykle bývají sankce vůči prodávajícímu pro případ, že by od prodeje odstoupil," vysvětlila realitní makléřka společnosti PATREAL Pavlína Hojecká.

S dalším nákupem se obrátím zase na PATREAL, říkají reference klientů

Práce realitního makléře by neměla končit pouze u zprostředkování koupě, měla by také zahrnovat pomoc v případě, kdy nastanou komplikace. Předsmluvní odpovědnost je jedním z institutů, které pomáhají poctivým zákazníkům a zájemcům o nemovitosti. Základem dobré pomoci při nákupu nemovitostí je důvěra mezi klienty a realitním agentem. "Člověk, který prodával byt, od prodeje couvnul, čímž způsobil problém. Makléřka mi ihned nabídla odpovídající náhradu, dokonce za mě byt od prodávajícího převzala a přehlásila za mě i energie. Po celou dobu byla milá a příjemná. Vždy mě o všem informovala a vše mi trpělivě vysvětlovala. To rozhodně nepovažuji za samozřejmost," popsal svou zkušenost spokojený klient realitní kanceláře PATREAL.